Tuesday, 10 March 2009

Penggunaan bunga telur tidak lagi popular??

Doodled by aL sYa at Tuesday, March 10, 2009
MyEm0.commusim kenduri kahwin yg paling hangat ialah ms cuti sekola yg paling panjang;november to disember..kan?kan?MyEm0.comyg ne mmg x sume ley nafikan..ala,jgn kelentong la korang..korang mmg tau pn..huhu..n skrg ne pn musim kenduri kahwin kembali hot sbb dh nk dkt cuti skola..aku terpanggil utk blog psl bunga telur slps terbaca satu artikel psl bunga telur dlm paper last year..MyEm0.Com

dlm merentas arus modenisasi dewasa ini,ramai di antara kaum melayu di malaysia yg sudah mula x nk membuat bunga telur pd majlis kahwin..MyEm0.comkebanyakannya apa yg boleh dilihat ialah bunga telur di peha pelamin(yg biasanya hanya diedarkan kpd VIP/sanak saudara)..sebagai contoh terdekat,dlm kenduri kahwin sepupu aku..biasalah,klu dh termasuk dlm kategori kaum kerabat pengantin,mestilah ade tugas masing2 kn?so,tugas aku pd ari tu ialah tolong edarkan cenderahati kpd para tetamu yg hadir..cenderahati tersebut hanyalah sebuah kotak kecik yg mengandungi gula2..waduh,klu bg kt budak2 boleh la..MyEm0.com

apa yg dpt aku perhatikan,rmi tetamu tinggalkan cenderahati tersebut ats meja lps diorg blk..knp jd mcm ne?kadang2 mrh jgk,klu org dh bg,amek je la kn?MyEm0.comklu tinggal mcm tu je rs terhina gk,penat2 bwk kua modal(walopun bukan aku yg bwk kua modal haha) tp dibazirkan mcm tu..aiihh..n aku sedar ms tu,golongan dewasa lebih2 lg yg usia dh menginjak 40-an ke atas x gemar dpt cenderahati selain drpd bunga telur..diorg xnk gule2,diorg nk bunga telur!huhuMyEm0.Com ye ye,byk yg suke dpt bunga telur ne sbb ley wat koleksi..beshh..huhuMyEm0.Com

korang sendiri sedar kn psl ne?ade yg bg sudu garfu kecik(tah ape la simboliknya),bg towel kecik,bg muffin,bg baulu,bg potongan kek yg kecik,lg mengejutkan,ade yg bg CACTUS!!MyEm0.comehh cactus ne cite btol ek,mak n ayh aku gi 1 kenduri thn lps,dpt cactus..wakakaka..tah la,xtau modal mane yg lebih besar;wat bunga telur,atau benda lain??sbb kdg2 ade barang yg lg mhl drpd bunga telur..aku x nmpk ape simboliknya barang2 tersbut?bukankah telur itu mempunyai simbolik yg tersendiri??telur membawa erti kesuburan n permulaan sebuah perkahwinan..haa..besar maknanya kn??masalahnya,adat kita ne dh semakin pupus..MyEm0.comaku sendiri sarankan pd keluarga aku ble kakak,abg n aku wat kenduri kahwin nnt,kitorang akan wat bunga telur utk tetamu..yeah,kembalikan adat kita!hidup melayu!hihiMyEm0.Com

anda pula fikir bagaimana?komen!!MyEm0.com

6 budak suka tunjuk gigi:

Arina on 10 March 2009 at 18:34 said...

semangat melayu ni.
kte lg ske dpt chocs dr dpt telur
hehe
tp kalau telur berempah tu sedap gak
tak salah kita telur ni simbol kesuburan
ade gak org kawin yg bg kek, chocs n mcm2 ;)

eyzzat said...

pasangan yg kawin tu masing2 dah ade telur.. nak taruk mn lg... wakaka..

aL sYa on 11 March 2009 at 12:09 said...

to rina=kite pn suke choco!ngeee XD
tp kite x stuju sgt bl x bg telur ms kenduri..telur berempah tu,errk pernah mkn lu,rempah cina,tp x lalu lah..haha

to eyzzat=hampeh arh ko izzat..haha

mojojojo said...

huhuhu cm membazir lak bagi buah tangan time kenduri klua org tk hargai

aL sYa on 15 March 2009 at 01:13 said...

mojojojo=btol2..huhu

mojojojo said...

tp yg penting hati mesti ikhlas.
org hargai ke tk tu cite laen...

 

aL sYa Copyright © 2011 Blog aL sYa Yang Punyaa