Thursday, 22 October 2009

jom kahwin~hihi

Doodled by aL sYa at Thursday, October 22, 2009





korang ne mst pikir,buang tebiat ke ape alya ne ajak korang kawen..haha

tibe2 je berminat nk cite psl ne..

aku ade la search kt yahoo.. 'persediaan perkahwinan' :P

tp x jumpe web yg bez..

biarlah..

skg nk cite sal majlis resepsi je..

ok,ape yg aku tau,

sewa baju pengantin..

kne tempah kad jemputan..



sewa meja,kerusi,khemah n sume2 yg bkait..

cari caterer,lg bgus yg wat pakej makanan+meja+kerusi+bla3

cari kek kawen klu mampu..



cari mak andam..klu ade family yg reti mekap lg sng keje..

pikir tema majlis..btepatan dgn baju kawen yg nk dipakai ari tu..

certain org suke bersanding..tp ingat,org islam xley bersanding..boleh sbnrnye,tp ade syarat2nye..



ape lg ek??

buah tangan utk tetamu~skg ne zaman dh moden,mcm2 ley bg..potpuri,chocolate,towel kecik,kuih2,bla3..tp aku lebih suke klu bg bunga telur :PP

papehal pn,sumenye ikut bajet yg ade..besenye org bhutang gk bl nk wat kenduri kawen..

kawen tu,moden tu moden la,tp hukum kne igt..kite org islam..bkn mat saleh..

HUKUM BERSANDING

Apa jua bentuk upacara majlis persandingan boleh diadakan tetapi dengan syarat persandingan itu hanya dikhaskan untuk ahli keluarga yang mahram sahaja.

Tiada percampuran iaitu pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

Tiada pembaziran dan tiada aktiviti-aktiviti yang melalaikan. Apatah lagi jika mengabaikan perintah Allah SWT dengan meninggalkan solat atas alasan sibuk melayan para tamu yang hadir.

Hukum Adat Merenjis

Adat merenjis jika ia dilakukan dengan kepercayaan untuk menghindarkan pasangan pengantin daripada nasib buruk atau gangguan makhluk halus, ia tidak ubah seperti mengikuti adat masyarakat Hindu. Ia adalah diharamkan.

Hukum Berinai

Al-Imam Yusuf Al-Qardhawi mengatakan bahawa, ulama mengatakan bahawa hukum lelaki memakai inai berada diantara dua hukum, iaitu Makruh dan Haram.Dan kebanyakkan ulama tidak membenarkan lelaki memakai inai kerana ia menyerupai wanita.Sedangkan Nabi Muhammad melarang lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki(HR Bukhari).Walaubagaimanapun terdapat kelonggaran,jika lelaki memakai inai untuk tujuan perubatan.Misalnya macam sakit cagu(iaitu bengkak dijari disebabkan potong kuku terlalu dalam),penggunaan inai amat baik untuk merawat sakit ini.Maka hal ini diperbolehkan.

Imam Nawawi berkata dalm kitabnya (Majmuk): Larangan ini adalah kerana warnanya bukan kerna bau wanginya. Bau wangi adalah disunatkan bagi lelaki. Hukum memakai inai bg lelaki adalah sama dengan memakai za'faran.

Wanita memakai inai diperbolehkan,kerana inai adalah perhiasan wanita

wallahu'alam..


psl inai tu,mmg pmpuan ley pki...kt jari je blh..klu smp bercorak2 kt badan HARAM sbb boleh disamakan dgn tatu..so,jgn teruskan budaya wat inai bercorak kt tgn n kaki..

ape2hal pn,sumenye mengikut niat kite..tp baek elakkan sbb kte dh tau hukum2nye..kn?






2 budak suka tunjuk gigi:

shalmadrep on 23 October 2009 at 12:50 said...

wah, Alya nak kawen dah...
hahaha

aL sYa on 23 October 2009 at 15:44 said...

haha..arep,sape yg xnk kawen kn?
tp papehal pon alya x ready lg arh..kikiki..:PP

 

aL sYa Copyright © 2011 Blog aL sYa Yang Punyaa