Sunday 26 December 2010

Bila hati semakin lembut..bela pokok la pulak! haha

Doodled by aL sYa at Sunday, December 26, 2010




aku sebenarnya dari dulu lagi suka pokok2..lagi2 kalau pokok bunga..kalau aku berseni,memang dah lama aku mintak course landscape designer,TAPI memandangkan aku ni..ehem2..faham2 je la..tak ada kesenian,so aku lupakan je hasrat aku tu..ekekek..

sekarang ni kalau nak tau,aku bela pokok periuk kera..besar wuu..kawan2 aku yang lain bela kaktus je..aku punya periuk kera saiz dia lebih kurang saiz orkid,kalah kaktus diorang..hahaha


=gambar ni aku 'catch' on 21/12/2010=

aku baru balik dari rumah tadi..sampai kolej delima lebih kurang 5.15 petang..aku shock ala2 terkena kejutan elektrik bila baby periuk kera yang aku tengok dulu2 kecik lagi,tapi baru aku sedar baby tu cepat membesar~


=baby on 21/12/2010=

korang bezakan la dengan gambar ni yang aku baru tangkap tadi..

=amazing wuu..baru 5 ari dah nampak perbezaan ketara=

kenapa aku bela pokok ni tapi bukan pokok lain?haaa!sebenarnya tujuan aku pilih periuk kera sebab aku try get rid of semut2 kat bilik aku ni..aku tak tau la ada ke tak semut2 yang masuk dalam periuk tu (tapi aku tau aku ada sengajakan tolak beberapa semut masuk periuk tu..kejam gile aku..huhu)..aku memang geram sangat dengan semut..air masak pun mereka suka..sampai masuk dalam water heater aku tu (tapi ended up mereka lemas dalam kolam water heater tu-tamak sangat gamaknya).

sebab kedua,aku nak kurangkan pencemaran aerosol kalau guna spray macam shieldtox(dan yang sekutu dengannya)tu..bukan ozon je tak tahan dengan aerosol,orang pun tak tahan kan? siapa la yang tahan dengan bau spray tu..huhu..walaupun aku tak tau ada ke tak semut yang 'sukarela' terjatuh dalam kantung periuk kera tu,tapi aku noticed ada serangga2 lain yang lebih besar daripada semut terperangkap dalam kantung tu..so kalau korang nak try bela periuk kera dengan alasan yang sama dengan aku,try la..senang je nak jaga periuk kera =)


korang kena pastikan medium tanaman pokok tu sentiasa lembap..siram 2 kali sehari..jangan letakkan betul2 bawah terik panas matahari sebab pokok tu nak 50/50 je..letak bawah tempat yang teduh..pastikan jugak kantung2 dia jangan pernah kering,isikan dengan air tau?aku guna air paip je..baja dia pulak,korang bajakan 2 bulan sekali..aku tak tau gak nak pilih baja yang macam mana sebab tauke kedai tu yang recommend kat aku,aku beli je..haha

senang cerita,kalau korang beli yang dah siap dari kedai,korang cuma jaga macam aku jaga je..kalau nak tanam sendiri,banyak kaedah yang korang kena tau..google je..haha
tu je yang aku nak kongsi untuk hari ni..thanks for reading ^^


0 budak suka tunjuk gigi:

 

aL sYa Copyright © 2011 Blog aL sYa Yang Punyaa