Tuesday 28 December 2010

gigi oh gigi~

Doodled by aL sYa at Tuesday, December 28, 2010

aku ada apply untuk orthodontic treatment kat klinik fakulti aku tu (fakulti pergigian)..and dah selesai wat impression gigi (acuan gigi) and x-ray yang di-handle oleh senior aku jugak,Year 5, yang dikenali orang ramai sebagai Kakcik.(macam nama kakak aku daaa haha)

minggu lepas dia panggil aku untuk jumpa dia tapi masa yang dia pilih untuk jumpa tu aku tak available..so di-postpone ari ne..macam yang dijadualkan,kul 3 petang aku jumpa la dia..aku tanya la dia, "ari ne nak wat ape?" sebab aku pikir tak logik la kalau dah nak pasang braces,cepat sangat lak kan?haha. Dia cakap,"ari ne wat presentation je.."

mula2, dia check dulu gigi..macam2 term la yang dia guna untuk describe gigi aku..dengan sedikit sebanyak ilmu yang aku dah dapat dari lecture,aku faham la jugak term2 tersebut..ekekek. daripada apa yang dia observe, segala apa yang dia sebut tu macam menunjukkan gigi aku ne agak 'huru hara' and 'kelam kabut' hakhak..ada crowded la, rotate la, impacted tooth la, caries (tooth decay-gigi reput/rosak), angulation la..



overjet and overbite pun penting untuk diagnosis orthodontic treatment..overjet gigi aku is 6mm which is tak normal(terlajak dari scale normal)..overbite pulak 4mm which is agak normal..tak tau ape tu overjet and overbite? overjet sbenanya horizontal overlap antara gigi depan atas and bawah..overjet aku yang terlebih tu maksudnya gigi depan atas aku (maxillary incisors/anterior teeth) terbengkok jauh sangat dari gigi depan yang bawah (mandibular incisors/anterior teeth)..nanti aku cari gambar contoh,harap bersabar hingga ke hujung rancangan hehe. overbite pulak ialah vertical overlap antara gigi depan atas and bawah..dengan scale overbite aku yang agak normal tu,maksudnya gigi atas aku takdelah cover gigi bawah secara abnormal (sebab kita tau gigi depan yang atas memang cover gigi depan bawah-that's normal)..tak normal bila gigi atas tutup gigi bawah secara 'over'..

so lepas bakal doktor gigi yang bergelar Kakcik ne siap examine aku,dia panggil doktor bertugas (lecturer la jugak) untuk dengar presentation dia based on condition gigi aku..aku sebagai patient duduk dengar je la haha.doktor ape tah tadi,lupa dah nama dia,tapi doktor laki..dia macam bagi tunjuk ajar kat Kakcik tadi kalau Kakcik wat salah pape masa present tu..itu semua aku akan lalui jugak nanti,aku nervous+excited ^^

contoh gambar yang aku google..

=ne la cara ukur overjet(horizontal overlap) yang boleh tolong korang faham lebih hehe=

=yang ne pulak overbite yang 'over'..haha=

=aku pon ada wat side view x-ray ne..lebih dikenali sebagai cephalometric x-ray..macam yang korang nampak,x-ray ne sbenanya boleh detect muka kita jugak,nampak kan hidung and mulut tu?aku punya film lagi la,siap nampak rambut,tapi tak nampak la helai2 tu..malu aku dengan juru x-ray sebab dia laki,pastu ada sorang lagi laki sekali dengan dia masa tu huhu..sorry gambar ne tak berkualiti sangat,tapi korang boleh nampak gigi atas macam ke depan skit kan?itu la yang dimaksudkan dengan overjet..orang yang ada masalah jongang,overjet die akan sangat tak normal..=

haa yang ne bukan gambar contoh yang aku ambik dari google tau..ne aku amek masa aku duduk atas dental chair td wakaka..known as OPG..orthopentomograph kalau tak silap

kalau dari segi anatomy/secara normalnya, gigi taring bawah aku tu agak tak normal (tapi aku dengar doktor laki tu cakap 'severe' *gulp* sebab gigi taring bawah tu macam terpusing disebabkan crowding of gigi2 bawah..kalau tengok lagi,ley nampak semua 32 gigi kekal aku..cuma 1 je gigi bongsu yang klua dengan cantik dah..Kakcik cakap gigi bongsu bawah macam ada masalah skit nak klua dengan elok..and tak sure dia akan klua ke tak..tu yang ada term impacted tooth/teeth..

tu je la yang dapat aku kongsi dengan korang pasal gigi and secara tak langsung dah mendedahkan pasal bachelor of dental surgery and profession sebagai dental surgeon..hehe..aku bangga dapat kongsi maklumat dengan korang and thanks for reading ^^

10 budak suka tunjuk gigi:

Che Deen™ on 28 December 2010 at 19:09 said...

asal kecik je gigi kat x-ray?

aL sYa on 28 December 2010 at 19:10 said...

mane ade kecik..huhu..ade scale die kot..

Cik Ungu Kamila on 1 January 2011 at 17:18 said...

alyaa, nak tnya, fakulti korang ada provide servis buat braces x? hihi :)

aL sYa on 1 January 2011 at 20:26 said...

cik violet: ade =) kitorang ade doktor pakar yang watkan..senior cume tolong wat impression n xray je =)

D`littleye on 28 March 2012 at 18:49 said...

braces yg fakulti ni buat mahal ke byr :D

aL sYa on 2 April 2012 at 09:03 said...

d littleye,
bergantung kepada keadaan gg.
standard x kurang drpd RM2K.
tp lebih murah drpd klinik2 swasta =)

anem anak cik jama!!! on 11 April 2012 at 17:00 said...

ni kat Universiti ape ek? i tgh survey harga untuk buat braces.

anem anak cik jama!!! on 11 April 2012 at 17:01 said...

u, u kat universiti mane ek? i tgh survey nak pakai braces. sebab kalau boleh nak pkai braces asap :)

aL sYa on 12 April 2012 at 00:02 said...

cik anem,
kt uitm shah alam..
siyes ke nk wt asap? sbb fakulti sy pn x dpt nk bg pki asap sbb ade waiting list minimum 2 thn..
klu nk cpt asap digalakkan wt kt klinik swasta la..

aL sYa on 12 April 2012 at 00:03 said...

harga braces kt uitm tetap lg murah drpd klinik swasta.. dlm range rm2100-2400

 

aL sYa Copyright © 2011 Blog aL sYa Yang Punyaa