Wednesday 22 April 2009

ENDOSCOPY - A Story To Share

Doodled by aL sYa at Wednesday, April 22, 2009



korang maybe nampak aku agak hyperactive kn?klu aku demam pun nampak cam sihat gile je..tp deep down in my stomach,di situlah aku menderita..

alyaa~kamu sakit ape ne??ape kamu mengarut ne alyaa?kamu kan sehat jek??

actually aku dh penah bitau kt blog before this..nnt korang cari la kt entry lame ekk..tp aku nk korang tau serba sedikit,aku dpt penyakit ne since form 4..xtau slh mkn ape,aku igt lg ms manifesto calon BWP 0708,aku sesak nafas tibe2..cam asma gitu..aku gtau miss aishah n she asked me to get rest kt dorm je..aku pn balek dorm (ditemani farah hazwani klu x silap)..baring2,letak minyak angin..somehow or somewhat,lega sgt dpt hidu minyak angin cap kapak tu..

but then,sesak nafas aku x hilang2..n memaksa aku utk gi klinik..aku gi la..n doktor situ ckp,penyakit aku ne lebih kurang gastrik,tp bukan gastrik(ehh?huhu)..aku maleh nk cte panjang psl penyakit tu secara umum,korang bace kt sini je la ekk..

aku agak2 penyakit aku ne GERD (Gastro-esophageal reflux disease) sbb gastrik ne kejap jek..n ley sembuh..tp aku punye 'gastrik' ne,berlanjutan..siap ganggu salur pernafasan lg..kdg2 perut sakit kt bahagian kanan ne,mcm sakit apendiks..tu yg plg x thn..aku pon continue jumpe doktor kt HUSM,aku maleh nk jumpe doktor klinik pengkalan chepa tu sbb die bg ubat cikai2 je..byk kali ulang alik gi HUSM amek supply ubat..mmg xley benti amek ubat tu..dulu penah benti tau,agak2 dlm 2 bln sbb aku igt dh sembuh..tp sakit balik..jumpe doktor je die ckp mmg xley benti..aiihh nasib ko la alya~ pernah jgk aku wat ujian stool..oit!stool ne ape???wahahaha bukak kamus sendiri!huhu tp stool aku xde mslh,perut aku xde bleeding lg..

lps dh hbis blaja kt kelantan,terpaksa la jumpe doktor baru kt sini..aku mintak refer kt hospital serdang..br bln lps start ade appointment..juz checking2 jek..die suruh aku wat endoscopy ne utk tgk perut aku ne,takot ade pape..ye la,sbb dh 2 thn aku sakit ne..baru je td aku wat endoscopy..uhhh tragis!~hahah



uihh benda alah ape endoscopy neh??????sape2 nk jd doktor,take note..penting jgk utk korg tau psl ne..klik sini utk fhm endoscopy secara umum..

sampai2 aku kt klinik rawatan harian hospital serdang,dh settle sume,aku diajak masuk ke dlm ruang pembedahan..huh dgr bunyi dh seram haha..kt kaunter dalam tu,aku diarahkan utk duduk kt katil nombor 20..



kne salin baju hospital..kne bukak sume dowh!aku smp kt katil tu n nampak baju hospital ade kt meja..YE,KNE PAKAI CAP TU!



aku pun pandang belakang,ade sorang nurse lelaki ikot aku kt blakang,aku tny,"bukak sume ke?sume??" ye,sume!~wahahahah..dh la kne tuka kt situ jgk!woit2,jgn slh fhm,huhu..aku tarik la curtain tu..gle ke ape nk bukak sume kt public~ekekeke..n aku dipakaikan tag hospital kt tangan kanan..(sampai skrg aku x bukak2 lg taw~hahaha)..



nurse pn amek tekanan darah n heartbeat rate..aku mcm dh bosan dgn check2 tekanan darah tu,byk kali sgt dh wat..huhu..aku tunggu agak lame utk endoscopy ne..lps dh sign agreement utk wat endoscopy,aku diminta tunggu lg..haih..asyik2 tunggu je..huhu..bilik endoskopi aku ialah bilik 3~masuk bilik tu,baring,amek skali lg tekanan darah n heartbeat rate..tp benda alah tu mmg xkan dicabut selagi prosedur x abis..waiting again......nmpk ade nurse testing kamera endoskopi tu..dpt jgk la aku tgk cmane gmbrnye kt tv..pastu..pastu..doktor datang..argghhhh~

sblm mule tu,tekak aku di-spray dgn ubat pelali..rs mcm pedas2 panas..mmg x sedap kt lidah!doktor dh ad kt sbelah ne..nurse suruh aku gigit satu ganggang(ke,gagang?hahaha)..sng ckp,MOUTHPIECE plastik..ade lubang kt tgh2..boleh bayang?klu xley,tgk contoh gmbr ne..



tiub tu ialah ini..sila2,lihatlah..saiz lebih kurang besar jari telunjuk..erkk..



ms masukkan tu hanya aku je yg tau sakitnye..sgt x selesa!~bayang la mcm ne,berus gigi jolok kt tekak lame2,ape korang rs????aku asyik batuk mule2 tu,mcm tercekik,klua abis air mata..malu pulak dgn nurse n doktor..aku x slesa ms tu,aku batuk2 n nk gosok dada,tp nurse tu pegang bahu n kepala aku..aku dipegang mcm ne ha td..mmg xley nk tgk lgsung ape ade kt skrin tu.



nurse tu menenangkan aku..tarik nafas..biar je air liur tu meleleh..dah2,jgn nangis2.....ms tu rs mcm lame gile wey~cepatlah kluarkan wayar tuu!!!~..then doktor ade masukkan angin,2 kali aku sendawa..uihh,sgt kuat,klu sendawa mcm tu dpn bakal mak mentua konpem kne reject!~hahahah..aku xtau ape motif die masukkan angin tu..huhu..then doktor ade amek sampel dr perut aku..slowly die tarik klua wayar tu..mmg terbatuk2 lg aku ms ne..aku agak tension ms tu,konpem tekanan darah n heartbeat rate aku naek..aku try jugak cool down,alyaa,rileks..bertahanlah!(teringat quya pesan camtu dulu)





dh siap sume,nurse suruh ludah kt kertas lapik sblh aku tu..haihh..then nurse pimpin aku klua..die suruh aku gi bilik air dulu..aku buang hingus2 sume,basuh muke then aku klua,baring kt katil 20 aku..mule2 tu aku mmg xnk bercakap,sakit tekak!~nurse dtg n amek lg tekanan darah n heartbeat rate..die ckp normal,yeay!~huhu

lme2 tu ade nurse bgtau,ley tuka baju dh..ok,abah,shooh,alya nk tuka baju ne~huhuh..gle ke ape,xde la shooh tu,sje tokok tmbah..haha..dh siap sume,aku keboringan sambil texting dgn my sayang..aku ade snap gmbar kt wad ne walopun pihak hospital x bg..wahahaha..



inilah aku yg masih tunjuk ceria walopun menahan kesakitan lps endoscopy..



bile boleh balik,amek ubat kt farmasi..then gi makan bubur kt kedai Yus Sate Kajang..uhh xley mkn keras2 lg hari ne..sakit sgt tekak ne..isskk..x mengapalah..ne je la skit sebanyak aku nk share dgn korang..juz nk igtkan korang,bersyukurlah korang masih sehat.. =)

8 budak suka tunjuk gigi:

Nuha Muneerah Abd Hakim on 22 April 2009 at 16:44 said...

semoga cepat sembuh, alyaa dear :))
jgn tinggal ubat okayh.

Admin on 22 April 2009 at 17:11 said...

erkk~ semoga cpt2 semboh. blh mkn bebas ape2 skrg

Adibah on 22 April 2009 at 18:33 said...

aslm,

al! i pity you, honestly. you know what, you are one strong girl tau. if i were you, i would have requested for the doctor tu put me under GENERAL ANAESTHESIA. kasi pengsan terus! tak sanggup..
anyway al, there is one hadith, it says that BLACK CUMIN/ BLACK SEED (jintan hitam) or otherwise known as HABBATUS SAU'DA, is the cure for every disease except DEATH. so my advice is you should try it. kat warta ada satu gerai kecil, mcm kiosk, kat tepi escalator, close to kedai2 jam. you'll find it easily, dont worry. they sell it in the form of oil. the taste may not be that appealing to your selera, but why not give it a shot? try that and selawat syifa, too :) insyaAllah baik.

Adibah on 22 April 2009 at 18:35 said...

one more, al. kedai tu satu floor dgn ayamas. ada jual kurma, gula2 from negara timur tgh, as well as apricots, dried fruits, honey, mcm2 ada..

Bella Zulkifly on 23 April 2009 at 13:48 said...

alya... moga cepat2 sembuh...
bella takleh open profile dibahla..
taktaw nape.. alya leh bukak?
neay...
i tag u... he2

aL sYa on 23 April 2009 at 15:00 said...

nuha,ubey,dibah n bella;

thanks a lot for ur concern =)

nuha~ubat xkan ditinggalkan,jgn risau huhu..

dibah~smlm br singgah warta beli strepsils..klu dibah btau awl2 dh beli smlm ekekeke..ape2 pon,thx for d info..i'll try it asap XD

bella~knp xley bukak?awk klik kt mane??cube try klik link die kt SNEAK PEEK blog alya kt tepi ne..tagged?haha ok =p

Anonymous said...

dik, mybe akak xphm sgt penyakit alyaa ni. dan xdpt rase sakitnye.

semoga kuat melawan sakit tu, dan bahagia dgn hidup :) *hugs

aL sYa on 24 April 2009 at 16:36 said...

insyaAllah.. thx kak nurul! XD *hugs*

 

aL sYa Copyright © 2011 Blog aL sYa Yang Punyaa